Een nieuwe doorstart voor Halen, met dank aan Mijnheer Pastoor! Help afdeling Halen terug op de kaart te zetten.
EEN NIEUWE DOORSTART VOOR HALEN, MET DANK AAN MIJNHEER PASTOOR !
Wie zijn wij?
Misschien wel de kleinste afdeling in de regio. Maar een hechte ploeg die des te gemotiveerder is om de lokale inwoners met raad en daad te kunnen bijstaan. Van jawel, voedselhulp tot administratieve en financiële ondersteuning.
Ons project in een notendop?
Ook in onze landelijke gemeente heerst er veel onzichtbare armoede.
In eerste instantie verwijzen wij mensen door naar het OCMW. Dat staat dan in voor verdere dienstverlening. Maar de weg naar het OCMW is ondanks alles nog altijd zeer moeilijk.
We hebben grootse plannen met Halen en we timmeren langzaam maar zeker aan de weg!
Hier is ons verlanglijstje:
- Minderbedeelden toch extra ondersteunen indien het OCMW geen of te weinig steun biedt.
- De frequentie en volumes van onze levensmiddelenbedeling opvoeren tot meerdere keren per maand (nu 1 maal per maand).
- Onze voedselpakketten aanvullen met vele gezonde groenten, fruit, diepgevroren vleeswaren, broodbeleg, yoghurt of fruitsapjes.
- Meer focussen op kinderen leggen door contact op te nemen met de scholen en bij te springen bij lege brooddozen, versleten schoenen of afwezigheid bij schooluitstapjes.
- Ter gelegenheid van de Sint of van Kerstmis een hulppakket klaarstomen voor de kinderen en/of ouders.
- Met Kerst of Nieuwjaar een etentje organiseren voor onze mensen.
- Goedkope verzorgingsproducten aanbieden aan onze mensen.
- Een bestelwagen met laadbrug huren of kopen voor de inzameling van levensmiddelen.
- Aangepaste opslagruimte vinden om reserves en bezittingen van de vereniging in onder te brengen.
- Diepvriezers en koelkasten kopen voor het bewaren van voeding.
Waarom is dit plan nu zo fantastisch?
Een kleine ploeg van amper 11 vrijwilligers die onder impuls van mijnheer pastoor zijn schouders zet onder een “Vincentius Halen 2.0”.
Daarvoor schrapen ze alle financiële middelen bijeen en dragen zij het leeuwendeel van de kosten. Hoed af!
Waar gaat uw steun naar toe?
Wat voor ons broodnodig is voor het treffelijk heropstarten van onze kring is:
- Het vinden van een eigen opslagruimte met mogelijkheid tot plaatsen van diepvriezers en koelkasten. Wij zijn nog op zoek maar schatten deze post op een kostprijs van 1400 euro (op basis van afgesloten garagebox plus elektriciteit voor diepvriezers en frigo’s)
- Het aankopen van 2 diepvriezers. Geschatte kostprijs is 2000 euro.
- Het organiseren van een 14-daagse voedselbedeling in plaats van maandelijks.
- Het huren van een eigen bestelwagen met laadbrug voor de bedelingen. Dat kost 175 euro per keer alles inbegrepen of 175 x 24 maal is 4200 euro.
- Het bekendmaken van onze organisatie in de gemeente. Dit kost ons ongeveer 260 euro voor 500 eenvoudige flyers.
- Het uitbreiden van de pakketten bij speciale gelegenheden (feestdagen, moederdag, vaderdag, verjaardag kinderen, enzovoort). Dit schatten wij op ongeveer 1600 euro, of 10 euro per persoon.
- Het organiseren van een maaltijd bij kerst of nieuwjaar voor alle begunstigden. Indien iedereen zou komen komt dit op 145 maal 20 euro (alles inbegrepen) of 2900 euro
In het totaal is dat 12.360 euro.
Rekening houdende met wat bijeengeschraapt hebben (ongeveer 12.000 euro) en met de noodzaak van een kleine reserve, vragen we jullie steun voor 2500 euro.
Misschien zin om dit project liever als vrijwilliger te steunen? Stuur ons een mailtje naar contact@vincentdepaul.be en wie weet sluit je binnenkort aan bij de plaatselijke ploeg!